Harmonogram realizacji inwestycji drogowych
Zgodnie z opublikowanym na stronie Urzędu Miasta Złotoryja dokumentem: Wstępny harmonogram przedsięwzięć z zakresu infrastruktury miejskiej w latach 2017-2030:
- lp. 45; zadanie: Lubelska - etap I; zakres prac: budowa drogi i chodnika - ścieżki rowerowej, odwodnienie i kanalizacja, oświetlenie; inwestycja przewidziana na rok 2022.
- lp. 47; zadanie: Lubelska - etap I; zakres prac: budowa drogi i chodnika - ścieżki rowerowej, odwodnienie i kanalizacja, oświetlenie; inwestycja przewidziana na rok 2023.
Wnoszę o usunięcie obu powyższych zadań z harmonogramu i rezygnację z budowy ulicy Lubelskiej. Argumentacja przemawiająca za powyższym wnioskiem jest powszechnie znana. Przypomnę jedynie, że pozbawione sensu jest wydawanie kilu milionów PLN na budowę nieistniejącej w ogóle ulicy kiedy w mieście na PILNE remonty oczekuje tak wiele dróg, czy też inwestycji innego typu - że tylko wspomnę tutaj basen.
Już pod pretekstem remontu ul. Wojska Polskiego otworzono łącznik ul. Lubelskiej z Wojska Polskiego, śmiem twierdzić, że po remoncie nie zostanie on na powrót zamknięty - twierdzę, żę w sposób istotny ograniczy to swobodę korzystania z „Orlika" przy ul. Lubelskiej i obniży atrakcyjność obiektu - oby tylko żadna tragedia się tam nie wydarzyła!!!!!
Aktualnie (podkreślam, że jedynie z niepotwierdzonych źródeł) słychać, że Urząd Miasta już podejmuje prace związane z zasypaniem rowu pomiędzy ul. B. Krzywoustego, a ul. Śląską i ewentualną Lubelską. Przypominam tylko, że tam jest ciek wodny, który wydaje mi się - nie może być po prostu zasypany - nie jestem specjalistą w tej dziedzinie ale wydaje mi się że jeśli nie będzie to zrobione porządnie (jakieś przepusty które umożliwią wodzie swobodny przepływ) to prędzej czy później okoliczni mieszkańcy będą brodzić w wodzie. Woda to żywioł, który zawsze znajdzie sobie jakąś dróżkę którą przepłynie, jeśli nie to będzie się piętrzyć.
Tymczasem ulice, które z punktu widzenia mieszkańców Złotoryi są bardzo ważne będą remontowane w bardzo odległych terminach:
- lp. 42; zadanie: Kościuszki etap I; zakres prac: remont drogi, chodnika, kanalizacji i deszczówki (Ф600); inwestycja przewidziana na rok 2021.
- lp. 50; zadanie: Kościuszki etap II - od Górniczej do Kolejowej; zakres prac: remont drogi, chodnika, kanalizacji i deszczówki; inwestycja przewidziana na rok 2024.
(czyli jak rozumiem w 2021 roku będzie zrobiona część od pl. Reymonta do ul. Górniczej, a w 2024 roku od ul. Górniczej do ul. Kolejowej) - ul. Kościuszki nie da się już normalnie jechać, co będzie za 8 lat???
- lp. 53; zadanie: Mieszka I; zakres prac: wymiana nawierzchni, kanalizacja deszczowa; inwestycja przewidziana dopiero na rok 2024 - codziennie setki, jeśli nie tysiące ludzi udaje się tamtędy w kierunku SP 3, Gimnazjum i Hali Tęcza - dzisiaj droga jest tak połatana i dziurawa, że staje się niebezpieczna dla samochodów, ale i co najważniejsze - dla dzieci - generalnie to nawet chodnika tam nie ma po obu stronach ulicy!
- lp. 96; zadanie: Hoża; zakres prac: droga z chodnikiem; inwestycja przewidziana na rok 2031. DOPIERO za 15 lat???
Teraz zupełna ciekawostka - kiedy w normalnych warunkach dojedziemy do Kościoła, SP1, Poczty - a DOPIERO za 12 lat, choć dziś jest tam dziura na dziurze i chcąc, nie chcąc codziennie musimy się tamtędy przemieszczać chyba wszyscy!!!!!
- lp. 27; zadanie: Rynek cz. Wschodnia; zakres prac: wymiana nawierzchni, kanalizacja deszczowa; inwestycja przewidziana na rok 2019. (jak podkreślałem wcześniej - nie jestem specjalistą, ale wydaje mi się, że jest to tylko krótki odcinek drogi od tzw. Grzybka do Delikatesów)
- lp. 69; zadanie: Mickiewicza; zakres prac: wymiana nawierzchni, kanalizacja deszczowa; inwestycja przewidziana na rok 2027.
- lp. 76; zadanie: Żeromskiego; zakres prac: wymiana nawierzchni, kanalizacja deszczowa; inwestycja przewidziana na rok 2028.
Tu następna ciekawostka!!!
- lp. 125; zadanie: Solna; zakres prac: remont drogi i chodnika; inwestycja przewidziana na rok 2035.
- lp. 126; zadanie: Miła - ulica; zakres prac: wymiana nawierzchni drogi; inwestycja przewidziana na rok 2035.
(tymi ulicami dojeżdżamy do LO, Sądu i co najważniejsze Urzędu Miasta - czy te ulice wspólnie z Żeromskiego, Rynkiem i Mickiewicza nie powinny być swoistego rodzaju wizytówką miasta??? Urząd chwali się że Złotoryję odwiedza coraz więcej inwestorów - mam nadzieję, że przejażdżka tymi ulicami do Urzędu (bo przecież inwestor Urząd odwiedzić musi) nie zniechęci go do zainwestowania tutaj swoich pieniędzy, choć już dziś jeździ się tam z ogromnym trudem.
Wobec powyższego wnoszę jak we wstępie - o usunięcie z harmonogramu punktów 45 i 47, rezygnację z budowy ulicy Lubelskiej i skierowanie środków na budowę basenu bądź innej infrastruktury służącej rekreacji mieszkańców.
Dodatkowo wnoszę o przesunięcie punktów 42, 50, 53, 96, 27, 69, 76, 125, 126 na pozycje gwarantujące, iż w przeciągu 2-5 lat zostaną zrealizowane.
Odpowiedź Burmistrza Miasta Złotoryja - Roberta Pawłowskiego
Bardzo dziękuję, za przesłane uwagi.
Rozumiem, że najważniejszą z nich z Pana punktu widzenia jest ta, dotycząca rezygnacji z budowy łącznika ul. Wojska Polskiego z ul. Bolesława Krzywoustego. Chciałbym przypomnieć, że zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego w tym miejscu jest przewidziana droga. W związku z rozwijającą się strefą ekonomiczną, gdzie już w najbliższym czasie będzie pracować ponad 1000 osób, bardzo ważne jest odciążenie skrzyżowania ul. Bolesława Krzywoustego i Staszica, jak również ograniczenie liczby przejeżdżających samochodów przez ul. Słowackiego. Nie możemy doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego na terenie miasta, pozbawiając się możliwości budowania alternatywnych połączeń z ul. Bolesława Krzywoustego.
Pana obawy związane z zagrożeniem tej inwestycji dla cieku wodnego przy ul. Bolesława Krzywoustego są nieuzasadnione.
Jeżeli chodzi o ul. Kościuszki, jest to duża inwestycja, ponieważ konieczne jest sięgnięcie do infrastruktury znajdującej się pod jezdnią. Kolejność podyktowana jest planami dotyczącymi przebudowy placu Reymonta. Pragnę tylko przypomnieć, że stan ul. Kościuszki (jak i wielu innych na terenie Złotoryi) niewiele zmienił się przez ostatnie kilkanaście lat i z jakiś względów ta ulica nie była wpisana na listę zadań priorytetowych.
Termin przebudowy wschodniej części rynku skorelowany jest z możliwością pozyskania dofinansowania na ten cel ze źródeł zewnętrznych.
Jeżeli chodzi o pozostałe uwagi, będę wdzięczny za wskazanie, w miejsce których inwestycji należałoby włożyć te postulowane przez Pana, jako priorytetowe.
Jeszcze raz chciałbym przypomnieć, że w całym tym przedsięwzięciu chodzi o dwie podstawowe sprawy. Wydzieleniu z budżetu Miasta rokrocznie określonej kwoty na remont i budowę infrastruktury drogowej. Po drugie zaś – uszeregowaniu według pewnej kolejności (od najważniejszych) zadań inwestycyjnych. Nie rozmawiajmy o latach, bo te mogą ulec zmianie, ze względu na to jak, będzie kształtował się nasz budżet, lecz o priorytetach. Ustalmy kwoty, na które stać nasze Miasto oraz kolejność zadań.
Serdecznie pozdrawiam
Robert Pawłowski